måndag 21 juli 2008

Gieravardo

Idag var det guidad tur upp på Gieravardo. Det var jag och Johanna samt en guide som hette Katrinka. Vi fick privat guidning med andra ord. Genomgången av fjällbotaniken var gedigen. Även om blommor verkligen inte är något av mina större intressen så var det ändå intressant. Jag lärde mig bland annat att man kan lönnmörda folk med nordisk stormhatt som växer rätt frekvent här. Tydligen har den växten även använts till att avrätta riktigt grova brottslingar eftersom man dog en lång och plågsam död. Man vill alltså inte dö stormhattsdöden...

Jag fick även lära mig att man kan krydda brännvin med älgört. Örten innehåller salicylsyra så den verkar dessutom febernedsättande och inflammationsdämpande.

I övrigt så fick vi höra namnet på typ 1000 olika blommor och växter. Jag tror faktiskt att jag lärt mig upp mot 10 st vilket är 10 fler än jag kunde innan jag gick turen. Johanna har nog lärt sig ett antal till.

(Bilden togs igår. Jag ställde upp skylten som låg på marken!)

1 kommentar: