måndag 11 maj 2009

Rapport från Mallorca del 1

Lördag
Vi kom till hotellet på 04.00 på lördagmorgon så det blev sovmorgon första dagen. Jag började dagen med att skruva ihop cykeln. Den hade klarat resan utan problem. Sedan blev lunch och lite strosande bland de fantastika affärer som finns här. Efter det tillbringade vi någon timme vid poolen.

På eftermiddagen tog jag ut cykeln på en tur in mot den relativt platta delen av ön. Jag cyklade bla förbi Petra. I slutet av turen hann jag ikapp ett stort gäng med tyskar och cyklade förbi dem. De var, pga av en något överviktig deltagare riktigt, långsamma i uppförbackarna. En av personerna bröt sig ut från gruppen och cyklade några mil med mig. Han antog att jag också var tysk. Jag funderar på varför. Kanske berodde det på min snygga mustasch samt att jag cyklar på en cykel av tyskt märke.

Premiärturen här på Mallorca blev 63 km och tog ca 2 timmar.

Söndag
Dax för en heldagstur. Johanna hyrde moped och följde med. Vi åkte iväg vid 10 tiden. Vi hade bokat moped via hotellet och den skulle vara levererad till hotellet kl 9. När vi kom ner till receptionen fick vi dock veta att de skulle blir några minuter sena. Efter 40 min kom de och hämtade upp Johanna med bil och körde henne till butiken som ligger 500 m från hotellet. Vi hade alltså kunna gå dit själv och hämta mopeden och kommit iväg snabbare. Nu spelade det inte jättestor roll förutom att det blev lite bråttom i slutet av dagen för att hinna tillbaka innan de stängde.

Vi började med att ta oss ut till fyren på Cap Formentor. I första stigningen på vägen dit ut kryllade det av cyklister. Jag höll ner på tempot eftersom jag visste att det var många backar kvar innan dagen var slut. Dock så var det ingen som cyklade snabbare än vad jag gjorde vilket underlättade att hålla nere tempot. Annars hade det varit risk att tävlingsdjävulen tagit överhanden.

Ute på fyren blev det en fika bestående av en läsk och en halv bit chokladtårta (Johanna åt den andra halvan).

Vägen ut till Formentor är spektakulär och naturen och utsikten är fantastisk. Tyvärr är asfalten på sina ställen riktigt dålig. Framför allt i backen ned efter första klättringen. Det plus att det är riktigt krokigt gör att hastigheten blir väldigt låg.

Efter fyren bar det av tillbaka till Port Pollencia där vi intog dagens lunch vid standpromenaden. Detta efter 5 mil och ca 850 höjdmeter.

Efter lunch bar det av mot Sa Calobra som ligger ca 5 mil från Port Pollencia. Dessa fem mil är inte speciellt platta. De första 4 milen går mer eller mindre uppför hela tiden. På vissa ställen går den dock nerför vilket gör att att man återigen måste upp för dessa förlorade höjdmetrar. Sista bilen är rakt ner för den väldigt spektakulära vägen. 700 höjdmeter på en mil. Jag var rätt trött i händerna efter att ha bromsat i alla skarpa svängar

Nere vid Sa Callobra var det återigen dax för en fika. Ingen av tårtorna vid det café som vi valde föll oss riktigt i smaken så det fick bli en läsk och en snickers vilket smakade rätt bra.

Efter fikat gick vi en kort sväng och tittade på utsikterna nere vid Calobran innan det var dax att återigen ta sig an den spektakulära backen. Denna gång uppför. Jag var riktigt trött på toppen så det var riktigt skönt att se toppskylten. Nu var det ej händerna jag var tröttast i efter backen. Vattenpåfyllning samt en banan vid fiken vid avfarten till Calobran satt fint. Nu var det bara att cykla tillbaka till hotellet som gällde. Sista två milen var tunga så det kändes bra att rulla in på hotellet efter 157 km, 2750 höjdmeter och 6,5 timmars cykeltid.

Göta Kanals gratisWIFI är inte optimalt för att ladda upp stora bilder. Därför får ni nöja er med en bild. Bilden föreställer mig påväg upp för Sa Calobra. Fler bilder läggs upp senare.


Måndag
Efter gårdagens långtur har cykeln fått vila idag. Det behövde den. Dagen har tillbringats vid poolen samt promenerandes efter stranden.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar