söndag 14 juni 2009

Vätternrundan 2009

Nu är jag åter hemma efter årets vätternäventyr.

Resan startade strax efter kl 6 i fredags då jag hämtade upp Johan. Vi laddade upp i bilen på väg ner genom att dela på två sexpack punchrullar, äta två godispåsar var samt köttbullar och potatis på IKEA i Valbo. Det visade sig senare att detta var en mycket bra uppladdning.

I Motala hade vi hyrt in oss i en lägenhet som vi delade med 4 andra cyklister. Vi hade dock fått VIP-rummet vilket innebar att vi fick sovrummet och dubbelsängen. Mycket trevligt!

Kvällen tillbringades med matintag, prylhandling mm innan vi gick i säng relativt tidigt.

Väckaren ringe 03.50 och vi åt frukost och klädde oss innan vi rullade ner mot starten.

Sista prognosen på kvällen visade att vi skulle klara oss från regn i stort sett hela tiden förutom kanske en liten skur i starten. Den skuren i starten höll i sig mer eller mindre omfattande i 17 mil... Kring Gränna regnade det så mycket att sikten var ytterst begränsad och man blev verkligen blästrad i ansiktet av grus och smuts från vägen. Men vi lyckade trots det minst sagt förmånliga vädret hålla humöret uppe på ett bra sätt och hade roligt hela vägen från start till mål.

Själva cyklingen flöt på bra under i stort sett hela rundan. Första 5 milen var väldigt behagliga då vi låg bakom ett gäng Engelmän som höll bra fart. De stannade dock och kissade rätt tidigt medan vi cyklade vidare. Vi trodde de skulle hinna ikapp med de gjorde de aldrig. Efter vi lämnat den klungan blev det solocykling ett bra tag innan vi hittade en liten klunga innan Gränna. Efter Gränna kom en regnskur av sällan skådat slag och samtidigt gav min framväxel upp vilket var lite frustrerande. Det gick dock att fixa så att kedjan låg på stora klingan resten av rundan. Störde egentligen inte så mycket förutom att jag fick stå upp i någon av de få backarna på banan. Dessutom tappade vi vår lilla klunga så att det blev mer soloåkning ett tag innan vi blev ikappcyklade av några som vi hänge på.

I denna stil fortsatte rundan. Vi hoppade på klungor som höll lämplig fart tills de eller vi stannade vid någon depå. Vi stannade i Fagerhult och Boviken plus ett stopp då jag höll på kissa ner mig efter ganska exakt 20 mil. Totalt stod vi still i 20 minuter. Vi behövde aldrig släppa någon klunga för att de höll för hög fart vilket var bra. Titanen klagade någon gång på att det gick för fort i klungorna men han vek aldrig ner sig. Han klagade även lite kring 20 mil att han var trött och nämnde något i Broviken i att skita i att cykla under 10 timmar. Jag sa dock åt honom att skärpa sig vilket han gjorde med besked.

Vi höll bra tempo även efter vårt sista stopp i Broviken. Vi tappade dock vår klunga i Hammarsundet då de skulle dricka kaffe. Jag tog då och drog på ett bra tag i ganska högt tempo. Efter 7-8 minuter tänkte jag lämna över till Johan men upptäckte då att vi fått en svans på ca 10 cyklisten vilket var perfekt för då var vi helt plötsligt en hyfsad klunga igen som körde ihop sista milen in mot mål även om några droppade av mot slutet.

Jag rullade in på 9.19 och Johan minuten efter på 9.20

Jag är grymt imponerad av Titanens runda med tanke på att han bara hade knappt 60 mil i benen innan. Han bet i otroligt bra och tog inte ut sig med långa förningar i onödan. Men så heter han ju också Titanen.

Själv är jag väldigt nöjd med min runda. Jag kände mig stark hela vägen och kände mig egentligen aldrig riktigt trött trots att jag hade några ordentliga förningar framförallt när vi körde ensamma och jagade ikapp några klungor.

Snitthastighet: 33,3
20 min stopp.
Puls snitt/max: 145/169

6 kommentarer:

  1. Starkt jobbat av er båda! Roligt att det gick så bra.

    SvaraRadera
  2. Tja. Kom in på din blogg när jag googlade på blogg vätternrundan.
    Rolig läsning. körde min första runda i år och slutat på den mindre smickrande tiden på 21 timmar med sovtid och allt :) Men till nästa år blir det mer träning och framför allt sova mindre. Ska även fundera på att ta semster dagarna innan och ladda istället för att jobba 60 timmar sista veckan :)

    Alexanderbask.st

    SvaraRadera
  3. Starta på morgonen mellan 3-4 istället så behöver du inte sova något under själva loppet. Du har ändå gott om tid på dig att cykla runt.

    SvaraRadera
  4. Verkligen starkt jobbat!!

    SvaraRadera
  5. Bra jobbat... jag undrar hur ni "hade roligt hela vägen från start till mål"?

    SvaraRadera