söndag 6 september 2009

Sista inlägget om Annika?

Nu börjar det bli tjatigt med inlägg om Dr Annika Dahlqvist men här kommer ytterligare ett som förhoppningsvis blir det sista på länge.

Annika mår bevisligen inte bra av den senaste tidens uppståndelse. Hon skriver följande på sin blogg: "Jag har dragit på mig mycket antagonism de senaste dagarna eller veckorna (jag tappar tidsorienteringen av allt bråk)Jag måste kanske också ta mig lite time out för att orka. Jag får se först om det lugnar ner sig"

Det första tecknen på att Annika tyckte att det var jobbigt med att föra debatt var när hon började radera kommentarer på bloggen. Självklart finns det sådan som varit onyanserade i sina kommentarer eller gått för långt. Jag har dock roat mig med att läsa en hel del av dem och de allra flesta inläggen tycker jag är sakliga och rimliga. Själv fick jag följande fråga raderad: "Det är ju jättebra att ni blivit friskare men varför framhäver du lchf som det enda hälsosamma alternativet trots att många mår bra av att äta på annat sätt? Jag såg dig till exempel säga på nyhetsmorgon att om man äter enl livsmedelverkets rekommendationer så dör man och att alla andra har fel gällande kost, det är bara ni som har rätt."

Sent på kvällen igår stängde hon av möjligheten att kommentera de inlägg som hon skriver på sin blogg: "Jag kände nu när jag skulle gå och lägga mig att jag inte kunde slappna av och få ro. Jag kände mig bara så jagad. Droppen var när Expressen skrev att jag gör detta arbete för att tjäna pengar. Då blev det så ovärdigt.
Jag stänger därför av kommentarsfunktionen i bloggen ett tag tills jag känner mig starkare.Blogginlägg kan jag ju skriva ändå. Vi får se hur historien utvecklar sig."

Jag tycker det är jättetråkigt att Annika känner sig jagad och mår dåligt. Dock så tycker jag att det är självförvållat. Uttalar hon sig som hon gör måste hon räkna med att människor reagerar. Dessutom fortsatte hon att kasta ur sig tveksamma uttalanden på bloggen efter hennes reaktionerna på hennes kommentarer i Aftonbladet. Annika borde rimligtvis har tagit det lugnt ett tag men tyvärr valde hon inte det alternativet.

Idag har hon fortsatt att uttala sig kring svininfluensan då hon skriver följande: "Eftersom jag har beslutat att inte vaccinera mig så komer jag inte att belasta sjukvården om jag får influensan.
Jag kommer att stanna hemma isolerad tills jag är frisk igen.
Om jag inte blir så sjuk att jag inte kan säga ifrån, utan någon annan tar mig till sjukhus förstås."

Ytterligare en gång är jag tveksam till lämpligheten i hennes uttalanden. Är det verkligen lämpligt att en legitimerad läkare säger att hon inte tänkte uppsöka sjukvård ifall hon får svininfluensan. Även om de flesta människor är tänkande individer som kan fatta egna beslut så tror jag att denna typ av kommentarer ökar risken för att människor, särskilt hardcore anhängare till Annika, ej söker sjukvård i tid om det behövs.

Jag hoppas denna turbulens leder till att Dr Dahlqvist i framtiden tänker till mer innan hon uttalar sig och gör det på ett mer sansat och nyanserat sätt. Tyvärr så verkar det dock inte som hon tänkt lugna ner sig då hon skriver följande i sin blogg som svar på ett förslag om att endast tillåta registrerade användare kommentera på bloggen: "Det är ingen garanti att slippa bråk om jag går över till en annan bloggvärd. Jag är så pass uppkäftig att det kan finnas många som är beredda att kämpa emot mig även under öppet namn." Detta har hon skrivit efter att bloggen stängdes för kommentarer.

Vidare kan jag återigen rekommendera Technicolors blogg om ni vill läsa mer om detta.

2 kommentarer: