söndag 25 juli 2010

DNF

Idag avgjordes 2010 års upplaga av Krafttrampen i Skellefteå. Det blev ingen munter tillställning för min del.

En sak som inte var så munter var att det regnade, blåste och var ca 10 grader. Inte riktigt det väder man förväntar sig i juli.

Nästa sak som inte var munter var att jag fick punktering efter ganska exakt 3 km. Jag stannade, bytte slang relativt snabbt och skulle sedan fylla på däcket med min medhavda kolsyrepatron. Tyvärr gick det åt skogen och mängden luft som kom in i slangen var ytterst begränsad. Loppets följebil stannade i samma veva som detta och jag tänkte att han har ju en pump att låna ut. Tji fick jag för det hade han inte. Han sa istället - "ja men då går du tillbaka antar jag". Det var med andra ord bara att vända tillbaka till fots.

När hade gått ett tag så mötte jag de som skulle cykla den korta banan. De hade startat ca 15 minuter efter oss. Ingen av dessa hade heller någon pump att erbjuda. Efter ytterligare en liten promenad så stannade följebilen för kortbanan och hör och häpna, han hade en pump. Jag pumpade nu upp däcket och bestämde mig för att köra 50 km banan för att få ett träningspass och ha något att göra innan mina kamrater skulle komma i mål.

Jag matade på i ett bra tempo för att vara mig och effektmätaren till min polardator visade den högsta snitteffekt jag haft någonsin. Formen var med andra ord hyfsad idag.

Mina kamrater hade även de problem. Klasse var ur slag efter en förkylning i veckan och fick dessutom problem med ett vint bakhjul så han klev av. Titanen fick punktering efter ca 3 mil och valde då liksom jag att köra den korta banan. Tomas var den enda som genomförde hela banan, dock inte helt utan tekniska problem då muttern till sadelinfästningen skruvades upp så han fick köra ett antal mil med en instabil sadel.

Inte den mest lyckade cykeldagen med andra ord.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar