onsdag 8 augusti 2012

Bikefittad

Nu har jag varit på Sportson vid kungens kurva och bikefittat mig.

Han som genomförde denna bike fit enl Specialized body geometri konceptet hette Micke.

Micke klämde, kände och mätte mig från alla håll och kanter för att hitta igen tveksamheter i min kropp som skulle kunna påverka hur jag ska sitta.

Efter ha klämt och känt på mig ett tag konstaterade Micke att min gubbkropp inte var allt för defekt utan ganska fräsch och symmetrisk men att jag var lite väl styv (främst i baksida lår). Vi konstaterade även att mina fotvalv var lika höga som Golden Gate-bron.

Efter denna kroppsgenomgång var det dags att sätta sig på cykeln så Micke kunde inspektera mig in action.

Jag satt redan hyfsat men Micke gjorde några mindre justeringar; sadeln höjdes med 0,5 cm och flyttades tillbaka lika mycket. Vidare flyttades klossarna under skorna bak något.

Gällande mina Golden Gate-fotvalv så gör de att knäna viks inåt när jag trampar vilket inte är optimalt och leder till påfrestningar. Därför fick jag (fick köpa) ett par skoinlägg som gjorde att knäna numer rör sig rakt istället.

Nu blir det att cykla och sedan utvärdera. Förhoppningsvis leder dessa justeringar till att jag blir sjukt snabb och får mindre problem med knäna.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar