tisdag 1 januari 2013

Årskrönika del 2

På nya årets första dag kommer här del två av årskrönikan för 2012.

Juli innehöll ett antal lite längre turer framförallt med Vindeln som mål, eller egentligen var det väl fikat i Vindeln som var målet.

Ett par gånger kunde man se det otroligt fräscha Vännäs CK-tåget på vägarna kring Vännäs och Umeå.
Delar av VCK-tåget
I övrigt så ägnades juli i huvudsak åt att måla om huset mellan alla regnskurar. Vi lyckades dock pressa in en liten tur till goda vänners stuga vid havet.

Augusti inleddes med andra upplagen av Vännästrampet vilket slogs upp stort i lokalpressen.

I augusti gjorde jag även premiär på den tempocykel som jag byggt ihop med en ram från kina som grund. Jag är väl  ingen tempohäst men lyckades pressa mig över den magiska gränsen på 40 km/h i snitt på en kortare sväng.

Sedan bar det av till Stockholm där jag bikefittade mig. Det blev inga större förändringar av inställningarna på cykeln då jag redan satt ganska bra utan det största nyheten blev att jag fick ett par inlägg i skorna vilket gör att mina svaga knäna inte viker sig inåt när jag trampar.

De nya inställningarna fick ett rejält test direkt då jag dagen efteråt körde Mälaren runt vilket är ett motionslopp på 330 km. Kroppen höll ihop bra vilket var ett gott betyg till bikefitten. Dock så höll inte däcken på deltagarna lika bra då delar av sträckan innehöll en långt avsnitt med sprängsten vilket gjorde att detta blev känt som den stora punkarundan.
Dödsgrus

Väntan på punkteringslagande
Jag startade även i motionsloppet Själevardfjärden runt vilket var en chansning då jag varit förkyld veckan innan. Tyvärr gick inte chansningen hem så jag klev av efter ett av tre varv.
Blev bara ett varv runt fjärden
Efter detta var det slut på det organiserade cykelmotionerandet för säsongen.

Nästa aktivitet blev multisportracet vi kör i kompisgänget som i år gick av stapeln i slutet av september. Tyvärr var det bara tre lag till start då sjukdomar och skador satt stopp för flertalet deltagare. Vi börjar helt enkelt vara gamla och skadebenägna.

Efter detta var det mer eller mindre slut på utomhusträning och det har varit istället varit fokus på inomhuscykling.

För att effektivisera inomhuscyklingen åkte jag till Fysiometrics och körde ett tröskel och Vo2Max-test och fick sedan ett träningsprogram från Aktivitus som jag kört efter sedan början av december.

Övrigt att notera är att jag lyckades på biljetter till El Classico, att jag ätit mycket ost och druckit en hel del vin och glögg samt att efter många om och men lyckats beställa nya cykelhjul.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar