söndag 17 mars 2013

Vo2max-målet i hamn?

Dagens träning bestod av 30 sek maxspurter. Efter 30 min uppvärmning så körde jag 5 st 30 sek maxspurter med 5 minuters lugn cykling mellan varje spurt. Efter detta tänkte jag att det kunde vara läge att köra skiten ur mig på riktigt då det är inplanerat vilodag i morgon.

Skiturkörningen löste jag genom att köra en ramp med 35 watt höjning varannan minut där jag startade på 245 watt och avslutade efter 45 sekunder på 420 watt. Enligt Vo2max-calculatorn som jag hittade här ger det ett Vo2max-värde på 59,5 ml/kg vilket är rätt nära mitt mål för året att prestera över 60 ml/kg på ett vo2max-test under året.

Hade jag kört testet med fräscha ben så tror jag att jag kunnat köra på ett tag till och målet hade då varit i hamn.

Förövrigt så lyckades jag rätt bra med att köra mig trött.

1 kommentar:

  1. Riktigt bra jobbat. Att ligga på 60 redan i mitten av mars är väldigt högt. Fortsätter det så här kommer du få en fantastisk säsong.

    SvaraRadera