tisdag 16 april 2013

Mallorca 2013 dag 3 - utsikt och omcyklad

Vi är tillbaka i Alcudia efter ytterligare en trevlig heldag i sadeln.

Dagen började med uppstigning och frukost på hotellet i Magaluf och av någon konstig anledning såg vi då inte till så många av ungdomarna som vi hörde i går kväll. Jag vet inte var de höll hus på morgonkvisten...

Vi började att cykla mot Andratx och efter en liten felnavigering hamnade på en väg som var lite för väl trafikerad för cyklister. Vi överlevde dock de km vi cyklade där.

Efter Andratx börjar den riktigt trevliga cyklingen och vägen bort till Soller är verkligen spektakulär då den går i bergen samtidigt som man ser havet. Vi både fikade och åt lunch med riktigt trevlig utsikt i Estellencs respektive Deia.

Efter Deia gick det rejält nedför fram till Soller varpå det sedan var slut på nedförbackarna på ett tag. Efter Soller börjar klättringen upp till Puig Major som ligger på 900 meters höjd. De 37,5 milen vi cyklat innan stigningen började kännas och vi får skylla på dem att vi blev omcyklade av en person i backen.

När vi kommit till toppen tog vi ett snabbt stopp och rullade sedan ner till avfarten mot Sa Calobra där vi tog en enklare fika. Jag passade även på att gå på toaletten, en toalett som inte klassar in på topp 10 över fräschaste toaletter jag besökt...

Under fikat sa jag att nu är det knappt 5 lätta mil kvar vilket bror ifrågasatte då det började med cykling mest uppför men efter ett tag började nedförbackarna som är ganska rejäla. När backarna var slut hade vi dessutom turen att få medvind så mitt uttalande var i varje fall i huvudsak korrekt.

Dagens tur blev 15 mil och vi avverkade ca 2600 höjdmeter.

Nu är det sängläge som gäller och jag gör mitt bästa för att kompensera för de 13 500 kalorier jag förbrukat de senaste tre dagarna.

Kustväg

Mer kustväg

Fika i Estellencs

Tunnel på väg mot toppen

Trött och varm gubbe på toppen av Puig Major

Viadukten vid Sa Calobra-avfarten

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar