söndag 7 juli 2013

Mörksuggejakten - kraschfest i Rättvik

I går morse blev jag upphämtad av Mats T för att tillsammans med honom åka ner och cykla Mörksuggejakten som ingått i långloppscupen. Tanken var att även bror skulle följa med ner men den extremt tuffa tiden med Tovas sjukdom gjorde att han inte kunde följa med.

Bilresan flöt på utan incidenter och vi var framme i Rättvik strax efter kl 18. Vi inackorderade oss på Utby vandrarhem för att sedan förse oss med mat och rekognoscera startområdet samt den ökända backen upp till Vidablick som kommer redan efter ca 2 km. Vi konstaterade att det var en rejäl backe...

Sedan letade i oss tillbaka till vandrarhemmet för lite tv-tittande innan det blev sänggång.


Efter en natts sömn blev det frukost bestående av pannkakor och nutella innan vi åkte till startområdet där vi hämtade ut nummerlappar och gjorde oss redo för start.


Med kvarten kvar ställde vi oss i kön till startfållorna och hamnade bredvid de riktigt snabba grabbarna i kön. Vi fick dock inte stå bredvid dem i starten. Jag ställde min längst bak i min fålla och några minuter senare gick starten som bestod av masterstart genom Rättvik fram till botten av Vidablickbacken.




Jag stod på bra i backen och plockade rätt många placeringar innan vi var uppe på toppen. Jag fick det dock lite tyngre på stigpartierna som kom efter backen då jag i grunden är kass på stigar och dessutom var lite stum i benen. Nivån på min cykling var dock acceptabel och efter något gruspartier började det återigen kännas riktigt bra. 

Tyvärr skedde då dagens första tillbud för egen del då jag efter ca 80 min körde lite för fort in i en sandkurva vilket gjorde att framhjulet skar ner ordentligt och jag åkte över styret och landade på ryggen. Jag lyckades dessutom slå i revbenen rätt hårt i fallet, troligtvis var det styret som tog i revbenen. Detta gjorde att jag tappade luften en kort stund.

Jag tog mig dock upp rätt snabbt men hade pga av smällen lite jobbigt att andas ett tag och det var inte direkt skönt att köra på ojämn stig. Jag fick därför slå av på tempot ett tag. 

Efter 15-20 min i lite lägre tempo började det kännas bättre och jag höjde tempo igen. Det kom dessutom en del vägpartiet som är min starka sida där jag kunde hålla bra tempo. 

När jag hade kört ett tag i lite högre tempo tänkte jag ta en gel men då visade det sig att de två stora enervit gels jag hade i ryggfickan hade spräckts i kraschen vilket inte var optimalt. Jag hade dock 1,5 flaskor sportdryck kvar så jag tänke att det går nog bra ändå. 

Efter dryga två timmar var det en snubbe som tydligen tyckte jag körde för sakta i en utförsbacke på ett grusparti. Just efter att han passerat mig gick han i backen och helt plötsligt låg det både en cyklist och en cykel framför mig på vägen och jag hade ingenstans att ta vägen. Jag försökte få ner farten så mycket som möjligt och styrde ut till höger innan det small och jag bjöds på dagens andra flygtur. 

Denna gång gick det ganska fort men jag landade i diket vilket var tur då det dämpade fallet något vilket var bra då jag i huvudsak landade på ansiktet. Jag kom dock undan men en fläskläpp, öm näsa och lite stel nacke samt en lättare huvudvärk. 

Efter denna krasch tappade jag lite mentalt fokus och dessutom upptäckte jag efter ett tag att jag dessutom tappat den fulla flaska med sportdryck som jag hade kvar och plötsligt var jag utan energitillskott. 

Vid sista vätskekontrollen högg jag en mugg sportdryck men sista halvtimmen började det ringa energiintaget föra sig påmint. 

Efter 2 timmar och 56 minuter rullade jag i mål ganska energitom med en ömmande kropp.  

Målet innan start var att vara max 30% efter segraren vilket är kvaltiden till led 3 på cykelvasan. Nu missade jag det med 5-6 minuter. Dock skönt att jag redan kvalat in till led tre och att missen inte berodde på bristande fysiks förmåga utan på kraschfesten jag ställde till med. 

Nu blir det intressant att att se hur kroppen känns i morgon. Just nu sitter jag och hoppas att Mats ska undvika att köra i de värsta guppen på vägen då de känns rejält i revbenen. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar