söndag 29 december 2013

Högkadenstjuga och hårdkörning

I kväll har jag avverkat en högkadenstjuga enligt följande schema:

5min - kadens 90
5min - kadens 100
2min - kadens 110
2min - kadens 120
1min - kadens 130
2min - kadens 120
3min - kadens 110

Trots att snittwatten på denna intervall endast var 255 watt blev det rätt jobbigt då rörelseekonomin är rätt dålig när kadensen är riktigt hög. Detta kände jag av på cykelvasan i år i de långa utförsbackarna där jag hade för låg utväxling och var tvungen att ligga på riktigt hög kadens vilket var jättejobbigt. 

Efter 5 min lugn cykling lade jag 3,25 kg i viktkorgen och bestämde mig för att hålla 90 i kadens så länge jag orkade. Efter 12 min gav jag upp och då hade jag snittat 293 watt. Med lite bättre motivation hade jag kanske kunnat härda ut någon minut till men även detta känns rätt bra i benen nu såhär efteråt. 

Denna intervall följde jag sedan upp med 1,5 min vila följt av 5 min på 270 watt. 

Nu blir det chips och film för att optimera återhämtningen...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar