onsdag 16 april 2014

Ny cykel beställd - Canyon Ultimate CF SLX 7.0 di2

Nu har jag beställt ny cykel. Det blev återigen en Canyon vilket var ett enkelt val då jag varit mycket nöjd med mina tidigare Canyoncyklar.

Det var dock inte lika självklart vilken modell av Canyon det skulle bli då de har flera fina ramar. Jag bestämde mig dock tillslut för en Ultimate CF SLX då den fått fantastiska recensioner och sägs vara lätt, styv och komfortabel. Dessutom ska den enligt uppgift vara väldigt allsidig och passa för all typ av cykling. Sedan är det ju alltid trevligt att köpa det som säga vara "toppmodellen".

Nästa val var att bestämma vilken utrustningsnivå jag skulle ha. Jag var sugen på en variant med elektriska växlar då det känns som framtiden och många uttalat sig mycket positivt om elektroniska växlar så som exempelvis min bror.

Då jag inte är någon campa-kille så stod då valet mellan modellen 7.0 di2 med ultegra eller en 9.0 TEAM Kat med dura ace.

Valet föll på ultegramodellen:


Det som avgjorde var helt enkelt priset. Dura ace modellen är nästan dubbelt så dyr. Då får man iofs också klart bättre hjul men även om jag köper ett par riktigt forta finhjul till cykeln jag beställt så kommer totala priser vara väsentligt mycket lägre vilket gör att kostnaden för att ha några hundra gram lättare komponenter blir orimligt hög. Skillnaden i funktionen mellan de två grupperna sägs vara försumbar.

Enda problemet med beställningen är att leveranstiden är ca 8 veckor vilket är långt ifrån optimal. Jag kommer dock chansa på att den gamla cykeln håller ihop ett tag till men får se till att hålla ordentlig koll på skadan efter varje pass.

2 kommentarer:

  1. Logiskt och rätt tänkt enligt mig. Nu har du något att längta till.

    SvaraRadera
  2. Precis. 8 veckor är dock väl länge att längta

    SvaraRadera