tisdag 27 maj 2014

Formtoppning med lunchtabata och hårdkörning

Motsvarande vecka i fjol körde jag riktigt mycket distansträning och var sedan i toppform till Vätternrundan och Krafttrampen MTB. I år ska jag inte köra Vättern men jag skulle ändå vilja ha god form lagom till Krafttrampen MTB som går av stapeln i mitten av juni.

I år funkar det inte att köra samma upplägg som i fjo pga brist på tid utan jag måste köra på ett annat upplägg. Det upplägg jag tänkt köra på är att istället för att dunka på med rejält med mängd istället köra på med mycket hårda intervaller.

Därför smet jag idag på lunchen ner i källaren på jobbet där jag har en Monark stående i en skrubb och drog av en tabataintervall.


Som vanligt när det gäller tabata var det vidrigt med det tar i varje fall slut snabbt.

I kväll var det dags för pass nr två för dagen då det var klubbträning. Vi var något förre cyklister än vanligt, 5 st. Det började köras rätt hårt nästan direkt och efter ett tag vände tyvärr Johan som inte kände sig riktigt i slag och som tyckte det gick väl hårt i kantvinden.

Det fortsatte att gå hårt resten av rundan och dessutom kryddades det med en hel det sprätt och ryck där jag var relativ aktiv. Detta gjorde att benen fick sig ytterligare en rejäl omgång vilket var i enlighet med plan.

Bror var stark och på gott humör
Gubbe med trötta ben

Förövrigt så hade Jonas nya hjul dagen till ära så nu såg han ännu snabbare ut än vanligt.


Nu är det bara att fortsätta i samma stil resten av veckan. Känns som det kommet bli en utmaning.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar