lördag 16 maj 2015

Vätternträning - dålig känsla, svinkallt och knäckt

Idag var det dags för träning tillsammans med Vätterngruppen. Träningen startade kl 9:30 så jag och bror rullade från Vännäs kl 8 och mötte upp med Helmersson i Vännäsby. 

Jag har tyvärr haft problem med luftrören sedan jag kom hem från Mallorca, det har fungerat att träna men känslan har inte varit bra och det har påverkat intensiteten på passen negativt. I morse kändes det tyvärr sämre än på länge men jag hoppades det skulle lätta när kroppen vaknade till. Dock var känslan fortfarande dålig när vi kom fram till Umeå men hoppet om förbättring fanns kvar. 

Vi var ca 20 cyklister som samlades på Team Sportia för att sedan rulla genom stan och vidare mot Nordmaling via Gräsmyr. När vi började rulla i kedjan kändes det hyfsat då det flöt på bra utan allt för mycket ryck. Det gick däremot något för långsamt så efter Gräsmyr skulle tempot upp och upp gick det, rejält. Sista 25 km till Nordmaling gick extremt fort vilket även gjorde att det uppstod mer luckor som tog på. 

Den höga intensiteten gjorde kaos med framför allt mina luftrör men även med benen. Jag hoppades stoppet på Statoil i Nordmaling skulle göra att det kändes bättre men tyvärr blev det inte så. Med ca 4 mil kvar var det bara att kasta in handduken och rulla själv sista biten till Umeå där jag lämnat bilen efter jobbet igår. 

I efterhand är det bara att konstatera att jag efter den struliga träningsvintern är för dålig för att köra så hårt som det gick idag utan att vara fräsch i kroppen. Det hade nog varit tillräckligt utmanande även med en fräsch kropp. 

Nu är det bara att hoppas att det känns bättre snart annars blir vätternrundan ingen rolig upplevelse. 

Sedan bör nog även gruppen köra lite smartare när det bär till och inte köra så h-vetes fort som det bitvis gick idag samt bli bättre på att hålla ned farten i backarna. 

Övrigt noterbart från dagens tur var att det var kallt, jävulskt kallt. I Hössjö visade termometern 4 grader och snittet för rundan var 6 grader. Kylan blev ännu mer påtaglig då jag sänkte intensiteten och framme i Umeå var jag kall. Jag ställde värmen i bilen på 28 grader men var fortfarande kall när jag var hemma i Vännäs. I morgon är det födelsedagskalas här och vi har suttit ute både på sonen 2-års och 3-årskalas. Ska vi göra det på 4-årskalaset blir det nog att ta på sig ryssmössa och skoteroverall. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar